Vad är Bilorientering?

Bilorientering (Bil-O) är en bilsport sanktionerad av Svenska BilsportFörbundet (www.sbf.se) som primärt går ut på att

man under tiden man åker biltävlingen så snabbt man kan ska lista ut vilka vägar man ska köra, och då köra dessa vägar.

Man får alltså i förväg inte reda på var man ska köra.

Bil-O är därmed till viss del ganska likt fot-orientering, där man under tiden man springer ska lista ut var man ska, till skillnad från Bil-O där man alltså under tiden man kör ska lista ut var man ska. 

För att kontrollera att de tävlande åkt rätt väg finns blåa tavlor utmed karträtt väg utsatta av arrangören. Dessa tavlor har en bokstav som ska noteras i den ordning de passeras.


Utmaningen med Bil-O är att med hjälp av ett s k körbesked lista ut vilken väg i verkligheten som vägen på kartan är. Ibland kan det se ut enligt nedan, ska man köra den vänstra eller den högra vägen?

Vägarna är inte avlysta för annan trafik, utan vanliga trafikregler gäller.

Bil-O är en förhållandevis billig bilsport där män och kvinnor, gamla som unga, som tillhör samma tävlingsklass, deltar och tävlar på samma villkor då det är kartläsarens licensnivå som styr vilken klass man tillhör.

Man får börja läsa karta i bilorientering om man är 13 år fyllda, eller om man är minst 9 år och i målsmans sällskap. Vid de flesta tävlingar får även passagerare medfölja. 


Vid tävlingar i Bil-O Syd arrangeras alltid en Utbildningsbana (PB = Prova Bilsport) där nya ekipage ges möjlighet att testa denna bilsport. På denna bana är det alltid fina vägar som funkar med vilken bil som helst och den arrangeras i dagsljus.


Hur går Bilorientering till (kort beskrivet)? 

I starten i Bil-O får man ett s k körbesked, vilket visar ett kartklipp till vänster och s k angivelser till höger. 
I exemplet nedan finns det flera vägar på kartan, den gula är en lite större väg och de svarta är mindre vägar. Skalan i detta fall 1:5000 (dvs 1 cm på kartan motsvarar 50 meter) och uppåt på kartan är alltid norrut (N) i verkligheten.

Man startar sträckan på vägen i första angivelsen O 14 (ost om 14). Därefter ska man köra närmaste vägen till angivelsen V 39 (väster om 39), sen närmaste vägen till angivelsen NO 33 (nord-ost om 33) o s v.


I praktiken innebär det att man ska köra närmaste vägen från punkt 1 till punkt 2, sen till 3, till 4 o s v till punkt 8, därefter byter man till nästa karta och fortsätter på samma sätt där.

 
Rutorna med siffror och pilar 1-8 finns inte i körbeskedet, utan är endast inlagda nedan i illustrativt syfte.


Efter målgång kontrollerar arrangören om alla tavlor har noterats på ett s k Tidkort. Saknas några, eller om några som inte skulle noteras har noterats, får man prickar för det.

Tidsprickar kan man även få om man tagit alltför lång tid på sig i förhållande till en beräknad s k idealtid, men framför allt är det viktigast att hitta tavlorna än att köra fort.


Utrustning och hjälpmedel 

För att testa Bilorientering på Utbildningsbanan Prova Bilsport krävs inte mycket utrustning, endast

  • En bil 
  • Förare och kartläsare
  • En hård skiva eller ett s k kartbord där man har körbesked och tidkort 
  • Pennor
  • Linjal med millimeter gradering


(en mer detaljerad beskrivning av hur bilorientering går till kommer läggas ut vid senare tillfälle)